Jak przygotować komunikat prasowy?
Cechy idealnego komunikatu prasowego:
- objętość jednej strony A4, podwójne odstępy;
- tytuły powinny coś opisywać, nie mogą być wymyślne, a ponadto powinny zawierać czasowniki aktywne;
- bez żargonu i języka specjalistycznego;
- musi być zrozumiały nawet dla 14-latków — sprawdź to;
- należy zachować kopie: jeden wydruk do archiwum i jedną wersję online, jeśli masz stronę internetową;
- wysyłaj go e-mailem — większość dziennikarzy pisze teraz przy swoim biurku, w domu;
- potrzebne są trzy dni na dotarcie/otwarcie materiału wysłanego tradycyjnym listem;
- jeśli to uzasadnione, użyj „embarga". Znaczy to, że nie należy z komunikatu korzystać przed upływem określonego terminu. Zostawia to dziennikarzom czas na zbadanie sprawy i przygotowanie się. Embarga są jednak nieformalne i trzeba liczyć na to, że żadna ze stron ich nie nadużyje. Nie wolno nakładać embarga na informacje, które już wypłynęły w celu ich kontrolowania, oraz nie wolno łamać embarga, które ustanowiło się samemu;
- zadzwoń, aby potwierdzić otrzymanie komunikatu i zapytać, kto się tym zajmuje, i zaoferujcie pomoc;
- stwórz notatkę prasową, jeśli chcecie po prostu podać informację o nadchodzącym wydarzeniu;
- jeśli chodzi o natychmiastową reakcję należy dodać opis „do natychmiastowego zamieszczenia" i podać godzinę, miejsce i datę.
Pierwszy akapit jest najważniejszą częścią komunikatu prasowego i powinien zawierać najbardziej interesujący punkt zagadnienia, ułożony przy użyciu sześciu pytań: kto? co? gdzie? kiedy? dlaczego? jak? Na przykład:
Grupa z Ambridge organizuje akcję na rzecz ochrony Żywopłotów