fbpx

Mechanizmy działania lobby cukrowego

Prezentujemy dziś Państwu film z 2015 r. pt. „Zabójczy cukier”, aby przybliżyć mechanizmy działania lobby branżowego. Autorzy filmu nie tylko ujawniają informacje na temat cukru, bo te znane są już przynajmniej od lat siedemdziesiątych XX w. Jak zauważa jedna z osób przedstawionych w filmie: „Musimy zapytać, dlaczego mamy rok 2013, a nadal debatujemy czy cukier ma związek z cukrzycą? To przypomina mi debaty tytoniowe. Prezesi siedzieli przed Kongresem, powtarzając, że tytoń nie uzależnia.”

Poza ujawnianiem informacji nt. szkodliwości cukru film demaskuje mechanizmy działania lobby cukrowego i pokazuje, że te same schematy były wykorzystywane przez stojących na straży przemysłu tytoniowego – dlatego warto przyjrzeć się tej strategii opartej na dezinformacji, wysnuwaniu kontrargumentów, produkowaniu raportów naukowych i finansowaniu badań.

Jak zauważa dr Stan Glantz, dyrektor Center for Tobacco Control, Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco – główny działacz na rzecz obnażania kłamstw przemysłu tytoniowego:

„Stan debaty cukrowej przypomina stan debaty tytoniowej w latach 60 tych. Wystarczy spojrzeć na klasyczne reklamy papierosów, w których lekarze palili Camele zapewniając, że to zdrowe dla gardła. Firmy tytoniowe i firmy cukrowe stosują dokładnie te same zagrania.

Kiedy otrzymałem dokumenty branży tytoniowej w 94 r, zrozumiałem jakie są ważne. Zajmowałem się branżą tytoniową na długo przed otrzymaniem tych dokumentów. Mówiłem: „ci ludzie to potwory, spójrzcie czego się dopuszczali”. A ludzie poklepywali mnie po głowie i mówili: „Stan, jesteś paranoikiem z urojeniami”. Nikt nie traktował mnie poważnie. Kiedy informacje zostały ujawnione, ludzie byli wstrząśnięci i nie mogli już tego ignorować. Christin walczy o to, aby tak samo odmieniło się postrzeganie branży cukrowej”.

Dziś podobne motywy możemy obserwować, analizując działania firm telekomunikacyjnych wychwalających bezkrytycznie technologie bezprzewodowe.

Aby wytrwać w swojej walce, „trzeba wiedzieć, na którym etapie debaty jesteśmy. Problemem nie są dowody naukowe – powoli je zbieramy. Problemem jest wiarygodność ludzi atakujących dowody oraz manipulacja”.

Niech sił dodają nam słowa wypowiedziane w końcówce filmu przez dra nauk med. Roberta Lustinga: „Najpierw Cię ignorują, potem wyśmiewają, potem zwalczają, w rezultacie wygrywasz. Jesteśmy na etapie walki”.

A Ty na jakim dziś etapie jesteś w swojej walce?

 

Jeśli chcesz w swoich działaniach skorzystać z grafik obnażających paradoksy kampanii reklamowych azbestu, DDT, heroiny, teflonu, to mamy dla Ciebie prezent.